Nieuws? Vraaggesprek met hoofd Nationaal Register

2022-10-22 om 03:06:48

VRAAGGESPREK MET BRIGITTE COLLIN (NATIONAAL REGISTER) EN FILIP IDE (GERECHTSKOSTEN)

 

Wanneer word ik opgenomen in het Nationaal Register? Moet ik inschrijvingsgeld betalen om te worden opgenomen? Kan ik mijn stempel na de uiterste geldigheidsdatum nog gebruiken? Hoe zit het met de legitimatiekaart? ... We stelden die vraag en vele andere vragen aan het hoofd van het Nationaal Register en het Centraal Bureau voor Gerechtskosten.

                                        

Over de Excel-spreadsheet

Hij moet worden aangepast aan de nieuwe tarieven. Ook enkele berekeningsmethoden moeten nog worden gewijzigd.

 

Over de kostenstaten van de vertalers

De heer Ide bevestigt dat vertalers, net als tolken, voortaan maandelijkse kostenstaten kunnen indienen. De FOD Justitie wil een spreadsheet ontwikkelen als die voor vertalers. Meer algemeen streeft de FOD naar een formulier dat de BVT online zou kunnen invullen.

 

Over betalingsachterstanden als gevolg van (onder meer) het gebrek aan uniformiteit van de door de taxatiebureaus toegepaste regels

De heer Ide legt uit dat de staat 30 jaar lang had geprobeerd het systeem van gerechtskosten te hervormen zonder daarin te slagen, totdat de vorige minister van Justitie daarin slaagde met de wet van 2019. Helaas waren er nog veel losse eindjes die de vorige regering niet aan elkaar kon knopen. Hij noemt onder meer het voorbeeld van de Centrale dienst van de Gerechtskosten, die de taxatiebureaus overkoepelt zonder formeel gezag te hebben over die taxatiebureaus, wat de discrepanties tussen de taxatiebureaus verklaart. 

Mevrouw Collin erkent dat de regels ingewikkeld zijn, maar benadrukt dat de directeur-generaal werkgroepen heeft opgericht om de regels te verduidelijken. Ze belooft een mededeling over het onderwerp zodra die harmonisatie is afgerond.

Zowel mevrouw Collin als de heer Ide benadrukken de nuttige deskundigheid en feedback die beroepsverenigingen kunnen bieden: "Hoewel het tijd zal vergen, bestaat er een reële wens om meer naar partners en verenigingen te luisteren”, zo besluit ze.

 

Over de definitieve opname in het Nationaal Register. Deadlines

Er is nog niemand definitief in het Nationaal Register opgenomen, legt mevrouw Collin uit. De dossiers van BVT's die het getuigschrift van juridische kennis hebben behaald of die een volledige vrijstelling hebben gekregen, worden eerst behandeld. De dossiers zullen door de Aanvaardingscommissie worden behandeld. Voordat de Commissie een zaak kan behandelen, moet de BVT echter akkoord gaan. De instemming heeft betrekking op de eigenlijke behandeling van het dossier en de competenties die moeten worden behandeld. Na de behandeling van de zaak neemt de Commissie een besluit dat vervolgens zal worden gepubliceerd. Pas na dat langdurige proces wordt een BVT permanent in het National Register opgenomen.

Mevrouw Collin verzoekt de BVT's die geslaagd zijn voor de juridische kennisopleiding, het initiatief te nemen om dat aan het Nationaal Register te melden, zodat ze kunnen worden opgenomen in de lijst die zal worden gebruikt om de definitieve opneming in het Nationaal Register te organiseren.

 

De stempel vervalt eind 2022...

"We gaan proberen om ervoor zorgen dat de Aanvaardingscommissie zoveel mogelijk dossiers behandelt vóór het einde van de vervaldatum. Degenen die permanent in het Register worden opgenomen, krijgen een nieuw stempel. Degenen die vóór die datum niet door de Commissie zijn behandeld, maar wel een bewijs van juridische kennis hebben, blijven uiteraard in het Register ingeschreven. Maar ze krijgen geen nieuwe stempel voor, bijvoorbeeld, zes maanden. Ik denk dat ze een attest zullen krijgen, waardoor ze hun stempel kunnen blijven gebruiken. Hetzelfde probleem geldt voor personen die in 2022 voorlopig in het Nationaal Register zullen worden opgenomen.

"In ieder geval zullen we een oplossing vinden", belooft mevrouw Collin. 

 

Over de “inschrijvingskosten" voor de definitieve opneming in het Nationaal Register

De “inschrijvingskosten" bedragen ongeveer 98 euro. Die vergoeding dekt de periode van de beëdiging, d.w.z. zes jaar. Het bedrag wordt elk jaar geïndexeerd.

De vraag voor betaling van de “inschrijvingskosten" wordt pas verzonden wanneer de Commissie klaar is met de behandeling van het dossier.

 

Over de referentieperiode voor het verkrijgen van een vrijstelling voor juridische kennis

Mevrouw Collin legt uit dat de referentieperiode voor het verkrijgen van een vrijstelling voor juridische kennis, die momenteel 15 jaar is (2001-2016), waarschijnlijk bij wet zal worden aangepast. Zodra dat wettelijk mogelijk is, zal als referentiepunt de datum van de aanvraag van de eed - en niet 2016 - worden genomen (bv. 2022 - 15 jaar = 2007; referentieperiode: 2007-2022). De duur van de referentieperiode blijft wel 15 jaar.

 

Over de legitimatiekaarten

Mevrouw Collin legt uit dat de voorlopige legitimatiekaarten niet konden worden gemaakt om een technische reden, namelijk dat vele foto's onbruikbaar waren. De FOD Justitie zal onmiddellijk overschakelen op definitieve legitimatiebewijzen. Zodra een BVT definitief in het Nationaal Register is opgenomen, ontvangt hij of zij een legitimatiekaart.

 

Over de opleiding van het IGO (Instituut voor Gerechtelijke Opleiding) in juridische kennis

De opleiding was bedoeld voor mensen die geen opleiding bij een universiteit kunnen volgen, onder meer mensen die zeldzame talen spreken. Mevrouw Collin zegt dat het een eenmalig initiatief was. De opleiding heeft nog niet plaatsgevonden en is ook niet op korte termijn gepland.

De FOD Justitie wil er wel voor zorgen dat iedereen de kans krijgt om in het Nationaal Register te worden opgenomen, benadrukt mevrouw Collin.

 

Over elektronische legalisatie

"We staan in contact met de FOD Buitenlandse Zaken. We willen de legalisatieprocedure vereenvoudigen, onder meer voor legalisaties voor het buitenland, maar ook de procedure voor vertalers eenvoudiger maken. We bestuderen verschillende opties, waaronder de mogelijkheid van een elektronische handtekening. We overwegen ook een elektronisch stempel.

 

Over de openstelling van het Nationaal Register voor het grote publiek

"De wettelijke grondslag is er. Ik denk niet dat er grote problemen zullen zijn op dat vlak. We werken nu aan de ontwikkeling van de computermodule. Het is een uittreksel uit het Register dat ter beschikking van het publiek wordt gesteld. Er zal vanzelfsprekend informatie openbaar zijn, waaronder de naam van de BVT, hun VTI-nummer en waarschijnlijk een wijze van communicatie. En hun activiteitsperiode, die bijvoorbeeld voor gemeenten van belang is om te weten of een bepaalde persoon nog gerechtigd is om als BVT te werken.  BVT's kunnen kiezen om hun voornaam te vermelden of de naam van een vereniging, hun website... Ze kunnen vragen dat aanvullende informatie openbaar wordt gemaakt. Wat de datum betreft waarop het Nationaal Register daadwerkelijk toegankelijk zal zijn voor het publiek, zegt mevrouw Collin dat die datum afhangt van de IT-ontwikkelingen. Ze wil informaticaproblemen vermijden.

 

Mededeling van de FOD Justitie

Tot slot kondigt mevrouw Collin aan dat de FOD Justitie een mededeling zal doen over de wijze waarop de FOD zal werken in 2022.